Suzuki V-Strom 1050/XT: het erfgoed van de DR-Big

» DL1050 Action 225 web

Suzuki presenteert op de EICMA in Milaan de volgende generatie van de succesvolle V-Strom: de V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT – met de nieuwste assistentiesystemen, meer vermogen en talrijke technische updates.

De Suzuki V-Strom 1050 is scherp gelijnd. Het ontwerp is duidelijk geïnspireerd op dat van de legendarische Suzuki DR-Z woestijnracer en de DR-Big. Zelfs de opvallende oranje met witte kleurstelling van de DR-Z keert terug, naast vijf andere kleuren. Opvallend is de nieuwe koplamp met LED-verlichting en een verticale indeling voor dim- en grootlicht. Op de V-Strom 1050 XT zijn ook de richtingaanwijzers voorzien van LED-verlichting. Een ander opvallend detail is het aluminium stuur met nieuwe bedieningsunits. Suzuki levert voor de nieuwe V-Strom 1050 tal van accessoires, zoals valbescherming, mistlampen, handkappen, een lagere buddyseat en handvatverwarming.

Het V-twin-blok van 1.037 cm3 levert meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied. Het maximumkoppel bedraagt 100 Nm bij 6.000 t.p.m. Het maximumvermogen komt nu op 79 kW (107,6 pk) bij 8.500 t.p.m. Dat is 5 kW (6,8 pk) meer dan dat van de uitgaande V-Strom 1000. De nieuwe V-Strom voldoet aan de strenge Euro 5-emissienorm.

Voor meer rijcomfort, stabiliteit en veiligheid is de Suzuki V-Strom voorzien van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dat is een pakket van intelligente assistentiesystemen die de V-Strom comfortabeler maken dan ooit, bijvoorbeeld Ride-by-wire, een drie-standenen uitschakelbaar Traction Control-systeem, drie Drive Modes, Cruisecontrol of Hill-Hold Control.

» DL1050 Action 162 web

Het instrumentarium is goed afleesbaar dankzij een overzichtelijk LCD-scherm. In een oogopslag zijn toerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen, plus de gekozen instellingen voor het Traction Control-systeem, S-DMS en ABS. Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. De buddyseat van de V-Strom 1050 XT is van een nieuw ontwerp, waardoor die meer comfort biedt en in twee hoogten verstelbaar is. Onder de buddyseat van de XT bevindt zich een 12-volt stopcontact. En het windscherm van de XT is handmatig 50 mm in hoogte verstelbaar.

De marktintroductie van de nieuwe Suzuki V-Strom 1050 en 1050 XT vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020. Meer over de nieuwe V-Strom 1050 / XT zal beschikbaar zijn in de volgende ALPENTOURER, vanaf medio december 2019.

Meer informatie

Vergelijkbare artikelen

Back to top button

Ontdek meer van ALPENTOURER.NL

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder