Chinese enduro met Oostenrijks hart
KTM heeft een belang van 49 procent in CF Moto en laat zijn middenklassers met 790 en 890 cc cilinderinhoud in China bouwen. Nu presenteren de Chinezen hun eigen adventurebike op basis van het kleinere tweecilinder blok. De CF Moto 800MT wordt aangedreven door de 790 cc LC8c paralleltwin, zij het in een andere afstemming. Met 95 pk en 77 Nm is het Oostenrijkse hart getuned voor zuinigheid. Dat geldt echter niet voor de rest van de motorfiets.
De Spaanse J.Juan remmen, die ook op KTM’s zijn gemonteerd – met een 320 millimeter dubbele schijf voorin en een enkele 260 mm schijf achterin – zijn van hoge kwaliteit, net als de zesassige sensor van Bosch, die ABS en tractiecontrole met bochtenfunctie omvat. Verschillende rijmodi maken het de bestuurder gemakkelijker om op elk oppervlak te rijden. De volledige uitrusting af fabriek omvat ook een quickshifter, cruise control, keyless ride, verwarmde handgrepen, een bandenspanningscontrolesysteem en diverse stroomaansluitingen – ook met USB.
Eigenzinnige styling
De motor weegt rijklaar 231 kilo en heeft een bodemvrijheid van 190 millimeter. De moderne en nogal eigenzinnig gestileerde avonturier rijdt op fraaie spaakvelgen met klassieke afmetingen en adventurebanden. De volledig instelbare KYB-vering is ook state-of-the-art.
De Touring-versie wordt geleverd met een driedelige aluminium kofferset, valbeugels en een stevige carterbeschermplaat. De Chinese knaller kost het equivalent van 8100 euro in Azië. Iets eenvoudiger uitgerust en op aluminium wielen staat de Sport-versie voor 7400 euro op de prijslijst. Op de motorshow in Peking was ook een nog avontuurlijker Dakar-versie op noppenbanden te zien.
Bij het ter perse gaan leek de invoer naar Europa een uitgemaakte zaak, want CF Moto is al goed vertegenwoordigd in onze contreien met de importeur KSR.