Honda Africa Twin – de legende keert nog in 2015 terug
Dus toch…! Na veel gespeculeer en een presentatie van het True Adventure-prototype op de EICMA-beurs 2014 die eerder verwarring zaaide dan opheldering verschafte, heeft Honda dan toch bevestigd dat de nieuwe Africa Twin er komt. Nog voor het einde van dit jaar moet hij in Europa te koop zijn. Nadat wij het nieuws een paar dagen geleden op onze Facebook-pagina hebben onthuld, zijn we op zoek gegaan naar meer details. Dat was geen koud kunstje, want Honda doet heel geheimzinnig over het uiterlijk van de langverwachte Africa Twin. En ook over de techniek die onder de bekleding schuilgaat.
Tweecilindermotor in lijn
Op de eerste officiële foto’s is niet veel te zien. Hooguit kunnen we constateren dat de bekleding een slanke indruk maakt en duidelijk is geïnspireerd door de look van de wedstrijd-450. Achter de officiële naam ‘CRF1000L’ verbergt zich hoogstwaarschijnlijk een vloeistofgekoelde tweecilindermotor in lijn. Dit in tegenstelling tot zijn traditierijke voorganger, want die werd aangedreven door een v-Twin. Bovendien lijkt het erop dat Honda – waarschijnlijk als optie – zijn inmiddels bekende automatische DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling zal aanbieden. Als dat klopt, zou het een kleine revolutie in de wereld van reisenduro’s zijn. En ook zeker een nuttige feature, want met een DCT is het afknijpen van de motor in het terrein zo goed als uitgesloten. Naar verluidt staat er een DCT-versie klaar die speciaal voor offroadgebruik is ontwikkeld.
Als we naar de officiële foto’s kijken, zien we dat de brandstoftank extreem hoog is geplaatst en sterk gewelfd is. Bovendien heeft de Africa Twin een lange, rechte buddyseat à la een crossmotor. Vanwege de lange veerwegen mogen we ervan uitgaan dat de zitpositie relatief hoog is. Op de foto’s is niet te zien of de nieuwe Africa Twin voorzien is van het 21 inch voorwiel waarmee de True Adventure is uitgerust. De fans van zand en gravel zouden daar zeker blij mee zijn. Het gewicht van de nieuweling zal in elk geval meer dan 200 kilogram bedragen. Dit tot teleurstelling van de fans die op minder hadden gehoopt.
Met de CRF1000L wil Honda zijn plek opeisen in het door Suzuki bezette en inmiddels ook door KTM binnengedrongen segment van krachtige 1000 CC-reisenduro’s, die een perfect alternatief vormen voor de geliefde 800 cc-modellen en de voor vele motorrijders te forse – en dure – 1200 cc-bikes. Omdat de beurs Intermot in Keulen elke twee jaar plaatsvindt en dit jaar dus niet, zal de gloednieuwe Japanner waarschijnlijk het levenslicht zien op de EICMA 2015 in Milaan. Vanaf seizoen 2016 zal hij zijn mannetje moeten staan in de markt voor reisenduro’s.