Rij-indruk Yamaha XSR700: jeugdige retroklassieker

2017-Yamaha-XSR700

Een klassieke motor stuit vooral bij jongere motorrijders vaak op scepsis. Maar dat geldt niet voor de Yamaha XSR700 met zijn cilinderinhoud van 689 kubieke centimeters.

Dat komt omdat sommige onderdelen al meteen in het oog springen: de zeer hoogwaardige uitstraling van het zadel, de in geborsteld aluminium uitgevoerde tank – tenminste in de kleuruitvoering ‘Garage Metal’ – en de wave-remschijven. Samen met de andere retro-designelementen zoals de ronde schijnwerper en achterlicht, de toerenteller en de Pirelli Phantom banden zorgt dat voor een verschijning die bepaald niet oudbakken overkomt. Dat staat garant voor goedkeurende blikken, ook bij de jongere collega’s op het werk, waarbij de Akrapovič-uitlaat op ons testmodel beslist zijn steentje bijdraagt.

Vergelijkbare artikelen

Rijdynamisch is te merken dat de XSR niet uit de begindagen van de motorgeschiedenis stamt. De paralleltwin die hem aandrijft, vind je terug in de MT-07 en de Tracer 700, en in alledrie de motoren verricht hij uitstekende diensten. De gasopname is aangenaam soepel en het accelereren verloopt gecontroleerd en geleidelijk. De 75 pk die hij produceert, zijn alleszins toereikend om vlot van je plek te komen.

Yamaha XSR700

Tijdens de rit valt op hoe onverstoorbaar en tegelijkertijd wendbaar deze motor is. In een bocht gedraagt hij zich dynamisch en zorgt daarbij voor veel rijplezier. Tijdens langere ritten over de snelweg valt op dat de zitbank heerlijk comfortabel is. Als er per se kritiek geuit moet worden, dan vinden we dat de volledig digitale toerenteller niet zo informatief is als hij zou kunnen zijn. De brandstoftank is met een inhoud van 14 liter niet ruim uitgevallen, maar dat is wel het gemiddelde in deze categorie.

Als naked bike levert de XSR700 natuurlijk geen bescherming tegen weer en wind. Maar de ergonomie inclusief de comfortabele zithouding maken een langere rit en zelfs een vakantiereis alleszins mogelijk. Wie solo op pad gaat, vindt allerlei accessoires voor hem, waaronder speciaal aan de smalle achterzijde aangepaste zijtassen. De koper van de  XSR700, die een instapprijs van 8999 euro (NL) respectievelijk 8395 euro (B) heeft, kan als volgt worden omschreven: een Tracer vindt hij saai sturen en een MT-07 te extravagant vormgegeven. Wie zich hierin herkent, zal met deze motor zeker gelukkig worden. En alle anderen zouden er ten minste een proefritje aan moeten wagen.

Vergelijkbare artikelen

Back to top button