Honda maakt de Gold Wing lichter

» Honda GL1800 Gold Wing 2018 1 web

Sinds de introductie in 1975 is de Honda Gold Wing altijd al de ultieme reismotor geweest en onbetwiste leider op het vlak van luxe, kwaliteit en comfort. Voor 2018 is de Gold Wing radicaal vernieuwd. Met nog steeds een tot de verbeelding sprekend flat six motorblok, dat een overvloed aan koppel en vermogen levert. Daarnaast is de nieuwe 2018 Gold Wing veel lichter, scherper en een stuk wendbaarder. Afhankelijk van de gekozen uitvoering wordt tot 48 kg bespaard.

Het moderne luxe motor biedt een uniek silhouet en combineert comfort met de dynamische kwaliteiten van het motorblok en chassis. De scherpere, meer vloeiende lijnen van de motorfiets benadrukken dat de algemene afmetingen van de motor drastisch beperkt zijn. Doordat de nieuwe Gold Wing zoveel aerodynamischer en lichter is, heeft hij ook een verbeterd verbruik; 5,6 liter / 100 km. De inhoud van de benzinetank is met 4 liter verkleind tot 21 liter, waarbij het bereik ongeveerd even groot gebleven is.

“Het doel was dat de Gold Wing luxe blijft aanbieden, maar tegelijkertijd dat het een veelzijdiger motorfiets werd die een breder publiek aanspreekt. Dus begonnen we met een blanco papier en maakten we de motor kleiner, lichter en gaven hem alle technologische hard- en software mee die vandaag op de markt beschikbaar is.”

Meneer Yutaka Nakanishi, Large Project Leader (LPL) 2018 GL1800 Gold Wing

De 2018 Gold Wing heeft nog steeds een tot de verbeelding sprekend Flat Six motorblok. Maar het blok heeft nu 4 kleppen per cilinder, is veel compacter en maar liefst 6,2 kg lichter. Ondanks dat de afmetingen van het nieuwe zescilinder blok werden geoptimaliseerd, is er niets ingeleverd op het gebied van vermogen en koppel. Het topvermogen bedraagt 124,5pk (93kW) bij 5.500 tpm en het maximum koppel is 170 Nm bij 4.500 tpm.

De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen, terwijl het compleet nieuwe DCT-systeem er 7 heeft. Dit is de 3e generatie van het DCT systeem en de eerste met 7 versnellingen, speciaal gericht op het cruisen over lange afstand. Het DCT systeem schakelt, zowel op- als terug, zacht en snel en is bovendien lichter dan voorheen.

Verder is aan de nieuwe Gold Wing Throttle by Wire (TbW) toegevoegd. Het TBW systeem zorgt voor een veel soepeler rijgedrag met cruise contole en heeft 4 verschillende rij-modi: Tour, Sport, Econ, Rain. Deze modi passen het motorkarakter aan via het Honda Selectable Torque Control (HSTC), de demping van de vering en het Dual Combined Braking System (D-CBS). Daarnaast is de nieuwe Gold Wing uitgerust met Hill Start Assist (HSA), Idling Stop en een Integrated Starter Generator (ISG) (op de DCT versie), die het gebruiksgemak vergroten en het verbruik verbeteren.

Alle informatie wordt weergegeven op een 7-inch kleuren TFT LCD scherm met LED verlichting, waarbij de rijder zelf kan kiezen tussen 8 verschillende helderheidsniveau’s. Allemaal heel overzichtelijk, zodat de rijder in één oogopslag alle benodigde informatie ziet. Verder is de nieuwe Gold Wing nu compatibel met Apple Car Play, kan er een Bluetooth verbinding gemaakt worden en er is een USB aansluiting.

De nieuwe ‘Wing’ zal beschikbaar zijn in een ‘basiseditie’, maar ook in een Tour-uitvoering met topkoffer, waarin 2 volledige integraalhelmen passen. In combinatie met de zijkoffers is er in totaal 110 liter opslagruimte beschikbaar. Allen eenvoudig te bedienen met het nieuwe Smartkey systeem. De Tour uitvoering zal tevens beschikbaar zijn met DCT en een air bag.

Vergelijkbare artikelen

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"

Entdecke mehr von ALPENTOURER.NL

Jetzt abonnieren, um weiterzulesen und auf das gesamte Archiv zuzugreifen.

Weiterlesen