Motornieuws uit Japan

vstrom-event-almeria-095

Op de EICMA-motorbeurs in Milaan toonden alle motorfabrikanten onlangs hun modellen voor 2014. Hoewel er talloze nieuwe bikes werden gepresenteerd, zijn de nieuwtjes qua toermotoren te overzien. En daar zitten een paar spannende motoren bij. We stellen je hier de belangrijkste nieuwe modellen uit Japan voor.


SUZUKI zet in op de V-Strom 1000

We hebben sterk de indruk dat Suzuki zijn hoop heeft gevestigd op de nieuwe 1000cc V-Strom. Die wordt al ruim een jaar op beurzen over de wereld gepresenteerd en komt in januari eindelijk in de handel. Het uniek vormgegeven model, dat herinnert aan de eerste dikke enduro DR Big, zal vast goed aanslaan. De 100 pk is meer dan genoeg voor deze lichtgewicht avonturier, die aftikt op slechts 228 kilo. Belangrijker is het veelbelovende koppel van het V2-blok, die al bij 4000 tpm 103 Nm bereikt. Uiteraard is er direct bij de introductie van deze langverwachte motor ook meteen een hele rits aan toeraccessoires verkrijgbaar.


YAMAHA breidt middenklasse uit

Yamaha concentreert zich na de sensationele lancering van de MT-09 op de uitbouw van hun middensegment. De nieuwe MT-07 is een tweecilinder die qua looks aardig overeenkomt met de driepitter MT-09. De sportieve naked bikes zijn vanwege hun krachtige blok ook geschikt voor vlotte toertochten en beloven veel rijplezier. Met een gewicht van slechts 182 kilo in de ABS-versie heb je zeker genoeg aan de 75 pk van het compacte motorblok.

Van de reisenduro XT1200 is het motorblok aangepast. Hij loopt nu rustiger en heeft er 2 pk bij gekregen. Het nieuwe windscherm is viervoudig verstelbaar en ook de vaak bekritiseerde zijstandaard is aangepast. De XT1200Z is nu standaard voorzien van cruise control. Het nieuwe topmodel XT1200ZE heeft een elektronisch verstelbaar chassis. Vering en demping zijn rechtstreeks aan het stuur en ook tijdens de rit in te stellen.

 

De aankondiging dat de SR400 voortaan ook in Europa verkrijgbaar zal zijn, werd onthaald met applaus. Deze opvolger van de legendarische SR500, met gereduceerde cilinderinhoud voor de Japanse markt, beschikt over brandstofinjectie en andere moderne details, maar in grote lijnen is de motor hetzelfde gebleven. Zo wekt een kickstart het blokje tot leven, hoewel gemakkelijker dan in de jaren tachtig, de hoogtijdagen van de SR-lijn.

Ook zeer interessant zijn de eigenbouw-motoren op de basis van de SR400, zoals van Wrenchmonkeys. Onze vingers beginnen in ieder geval al te jeuken om straks stijlvol met deze motor te toeren. Back to the roots!


KAWASAKI past Z 1000 SX aan

Bij Kawasaki ligt de aandacht op de presentatie van de nieuwe Z 1000, waarvan de streetfighter-look gemengde reacties uitlokte. Je houdt ervan of je vindt hem oerlelijk. Voor toerbikers is de aangepaste Z 1000 SX het vermelden waard. De tractiecontrole zorgt bij deze sportieve toermotor voor meer veiligheid onderweg. De koffers zijn veranderd en zijn nu met de contactsleutel af te sluiten. Een eenvoudige draaiknop maakt het mogelijk om de veervoorspanning van het achterwiel op de belading (solo of met duopassagier en eventuele bagage) af te stemmen. ABS is standaard aan boord.

 


HONDA bedient V4-fans met de VFR800F

Vooral bij Honda speelt er veel. De succesvolle NC700-lijn is gegroeid naar 750cc. Desondanks produceert het blok slechts een bescheiden 55 pk. Maar zoals we dit seizoen met de NC700X zelf hebben mogen ervaren, kun je ook met 48 pk aardig uit de voeten, ook en vooral op reis. Beduidend meer vermogen levert de 650 cc viercilinder in rij van de CB650F en het sportieve zustermodel CBR650F. Met of zonder sportkuip: de 87 montere paarden genereren bij beide lichtgewichten flink wat stuwkracht.

Maar waar we echt op hebben zitten wachten, is de nieuwe VFR800F! De traditierijke toermotor is tien kilo afgevallen en is lekker strak vormgegeven. Ook de tank is opnieuw ontworpen, net als de enkele achterwielophanging. De 800cc V4 heeft een vermogen van 106 pk en kan zijn verbrandingsgassen nu door een aanzienlijk lichtere 4-in-1 uitlaat kwijt. Bovendien is de VFR800F voorzien van tractiecontrole en richtingaanwijzers die zelf afslaan.

 

Vergelijkbare artikelen

Back to top button

Ontdek meer van ALPENTOURER.NL

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder