Update August 2024:
De afsluiting van de Plöckenpass duurt naar verwachting tot minstens eind 2024. Het saneren van de weg kost tijd. Er liggen nog steeds rotsblokken van wel 20 ton op de weg. De rotsverschuiving op de Monte Croce met ongeveer 40.000 kubieke meter rots trof vooral de bovenste haarspeldbochten van de populaire Alpenweg. De werkzaamheden zijn sinds begin juni aan de gang, maar verlopen moeizaam vanwege het gebrek aan ruimte in het bovenste deel van de serpentineweg. Daarbij kwamen nog moeilijke weersomstandigheden. Hevige regenval heeft herhaaldelijk nieuwe rotspartijen van de berg gespoeld.
Veel bedrijven hebben belangrijke inkomsten uit grensoverschrijdend transport verloren. Het vrachtvervoer moet lange omwegen maken, waardoor de levering van goederen veel duurder is geworden. De roep om een basistunnel wordt daarom steeds luider.
De voltooiingsdatum voor de renovatiewerken is vastgesteld op eind 2024. Het is echter onzeker of deze deadline gehaald kan worden. Als er überhaupt al een verbinding is, dan zal deze slechts voorlopig open zijn, in ieder geval totdat er klaarheid is over de toekomst van deze transportroute, die dateert uit de Romeinse tijd.
Afsluiting Plöckenpas: reparatie of alternatieve route?
Zelfs maanden na de verwoestende steenlawine kan niemand precies vertellen wanneer en zelfs of de sluiting van de Plöckenpas zal worden opgeheven. De SS52 tussen Karinthië en Friuli, die populair is bij een half miljoen gebruikers per jaar, is belangrijk voor het toerisme. Maar als secundaire route heeft het geen prioriteit.
Voor Kerstmis 2023 is opdracht gegeven voor een deskundigenadvies over de sluiting van de Plöckenpas. Het doel is om uit te zoeken of er nog meer rotsbreuken te verwachten zijn op de getroffen hellingen. Pas dan kan worden besloten of reparatie van de rijbaan voldoende is of dat er een alternatieve route moet worden gevonden. De roep om een tunneloplossing werd al snel luid, maar dit kan geen echt alternatief zijn. De gebruikers van de historische pasweg willen immers de bijzondere oorspronkelijke route ervaren.
Volgens de wegbeheerder ANAS is het streven om de beschadigingen zo snel mogelijk te repareren. Dit zal zeker niet in het voorjaar mogelijk zijn, maar er wordt naar een oplossing gezocht voor het zomerseizoen. De SS52 wordt dan gebruikt door toeristen uit Oostenrijk en Duitsland om de stranden van Lignano en Grado te bereiken. Meer informatie over de pas en het laatste nieuws vind je hier – of in het Pässeportal (Duitstalig).