Aprilia Caponord 1200 in Rally-uitvoering

Aprilia-Caponord-1200-Rally-01

De Italiaanse fabrikant Aprilia komt op de beurs Intermot in Keulen met een verrassende nieuwe variant van de 1200 Caponord. Deze crossover vol technische hoogstandjes leidt tot dusver een bestaan als muurbloempje. Hoewel de machine genoeg in huis heeft om een alternatief voor de bekendere toerbuffels te vormen, heeft de met veel nieuwe snufjes uitgeruste Caponord de koper tot dusver nog niet kunnen overtuigen.

Daar moet de in Keulen voorgestelde Rally-uitvoering verandering in brengen. Zo te zien heeft hij voldoende munitie in huis om dit te bewerkstelligen. Alleen al optisch is de Caponord 1200 Rally eindelijk een echte adventure-bike geworden. Motorbeschermbeugels met led-schijnwerpers, zijkoffers van Givi in offroad-look, een groter windscherm en een iets vergrote brandstoftank die nu 24 liter kan bevatten, maken in één oogopslag duidelijk dat je met een stoere Italiaan te maken hebt.

Aprilia-Caponord-1200-Rally-02Maar nog groter zijn de aanpassingen aan het rijgedeelte. Voorin vind je een 120/90 band op een 19-inch velg tussen de upside-down voorvork. Voorheen rolde de Caponord op een 17-inch voorwiel, wat voor asfalt prima is, maar minder geschikt voor het terrein. Wat in de officiële persmap niet wordt genoemd, maar op de eerste foto’s duidelijk te zien is, is de nieuwe maat van het achterwiel. De overmatig brede en sportieve 180/55×17 achterband heeft plaats moeten maken voor een exemplaar in de afmetingen 170/60×17. Bovendien lijkt de Rally standaard op Metzeler Tourance Next banden te staan, wat wij een goede keuze vinden als je een compromis zoekt tussen het asfalt en niet al te zwaar terrein.

Het vermogen van de bekende vloeistofgekoelde V2 is ongewijzigd: hij produceert 125 pk uit een cilinderinhoud van 1198 cc. Het maximale koppel van 115 Nm wordt bij 6800 toeren per minuut afgegeven. De Rally-versie is ook voorzien van het elektronische pretpakket van de “Travel Pack”-uitvoering, die tot voor kort het topmodel was. Naast ABS, tractiecontrole en drie rijmodi krijgt vooral de semi-actieve demping ADD (‘Aprilia Dynamic Damping’) de handen op elkaar. Hij herkent automatisch de belading van de motor en past de dempingsgraad voortdurend aan de wegomstandigheden aan.

Aprilia-Caponord-1200-Rally-03

Eindelijk heeft Aprilia in de smiezen hoe je een avontuurlijke allrounder bouwt. Wij hopen dan ook dat de Rally het verkoopsucces wordt dat deze technisch zeer interessante motor verdient.

Vergelijkbare artikelen

Back to top button

Ontdek meer van ALPENTOURER.NL

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder