Rij-indruk BMW R1200GS LC 2013
De nieuwe BMW R1200GS LC zorgt dat we zijn voorganger direct vergeten. De motor heeft veel nieuwe features, en de meeste zijn daadwerkelijk een verbetering. Maar niet allemaal…
Vorst aan de grond en sneeuw in de berm zijn niet bepaald de ideale omstandigheden om voor het eerst op een nieuwe motor te rijden. Maar toen BMW ons uitnodigde voor een testrit met de spiksplinternieuwe watergekoelde R1200GS in het Enduropark in Hechlingen, aarzelden we uiteraard geen seconde. Dank u wel!
De geplande terreinrit moet vanwege ijsvorming op het parcours worden uitgesteld tot ’s middags. Geeft niks, 99% van de enduro’s wordt toch op straat gebruikt, dat geeft heus ook een goede indicatie van de nieuwe GS. Als we in het zadel springen, merken we niet direct veel verschil met zijn voorganger. Alles zit op z’n plek, overzichtelijk, opgeruimd – en ook nu weer met schakelaars zoals we die van BMW gewend zijn. Chapeau!
Een goed figuur
De nieuwe motor zit wel lekkerder, merken we al snel, zeker als je iets kleiner van stuk bent. Het smallere zadel en lagere zithoogte zorgen ervoor dat je comfortabel achter het stuur zit. Zodra de motor is gestart, horen we niet de sonore roffel die we van de luchtgekoelde boxer gewend waren. Maar ‘luid is uit’, en zo slaat de nieuwe GS ook hier weer een goed figuur.
De watergekoelde boxer speelt eigenlijk een beetje vals, want slechts 35% – de cilinder en -kop – van het motorblok worden door koelvloeistof op de juiste temperatuur gehouden. Ongeveer tweederde blijft dus luchtgekoeld.
Misschien komt het daardoor dat het vermogen ten opzichte van de vorige incarnatie niet echt spectaculair is gestegen: 125 pk tegenover 110 pk en een koppel van 125 Nm tegen 120 Nm. Niet bijster veel meer dus, en dat blijkt ook in de praktijk. De nieuwe GS maakt wel een wendbaarder indruk en stuurt iets gemakkelijker. Aangezien het gewicht van de motor ook niet echt is veranderd, bekruipt me het gevoel dat ik dit allemaal al eens eerder heb gezien. Of is het juist de bedoeling dat BMW voorzichtig van het ene model in het volgende overgaat? Nieuwe klanten zullen tevreden zijn met het vermogen en voor stamgasten voelt de nieuwe GS als thuiskomen.
Op de rug van een gems
Oké, laten we vooral kritisch blijven. Aangezien bijna geen enkele GS ooit offroad wordt gebruikt, vragen we ons af waarom de motor toch nog altijd standaard is voorzien van zo’n korte schakelhendel. Die zal rechtopstaande gravelpiloten ongetwijfeld enorm aanspreken, maar de gemiddelde motorrijder moet nu steeds naar de hendel zoeken.
En ook bij het pompstation wacht ons een lichte ontgoocheling: ondanks dat we tijdens de testdag niet al te gek hebben gemaakt, heeft de GS maar liefst zeven liter opgeslorpt. Dat is beduidend meer dan we van de oude GS gewend zijn.
De middag op het terrein is uiterst prettig. Nu merken we pas echt wat het team rond de Nederlandse projectleider Toine Ruhe met de nieuwe GS voor ogen had. We rijden dynamisch over het gravel, helling op helling af, zo vanzelfsprekend alsof we op de rug van een gems rijden.
WebsiteRest ons de conclusie: BMW heeft klaargespeeld wat andere motormerken tot nu toe niet is gelukt. De nieuwste GS is een perfecte kopie van zichzelf met een lichte verbeteringen op alle fronten. Zijn succes valt af te lezen uit de verkoopcijfers, waarin BMW al in 2013 een nieuw record heeft gebroken.