Ducati’s nieuwe Monster-Show
De Monster is al ruim twintig jaar een vaste waarde in de Ducati-familie. In het segment van de sportieve naked bikes heeft de Italiaanse diva een grote schare fans. Deze zogenaamde ‘Monsteristi’ mogen nu in hun handjes wrijven: Ducati introduceert de nieuwe Monster 1200 en zijn sportieve evenknie, de Monster 1200S.
Wij hebben de sportieve helft van dit gouden duo al mogen testen, op Tenerife om precies te zijn. De talrijke uren die Ducati in de ontwikkeling van dit nieuwe model heeft geïnvesteerd, zie je er niet direct aan af. Logisch eigenlijk, want herkenbaarheid is heel belangrijk: ondanks alle hypermoderne nieuwe features is er geen twijfel over mogelijk dat het een Monster is. Het rode buizenframe, de markante koplamp (die sinds dit jaar van led-verlichting is voorzien), de typische ronde brandstoftank: alles is even ‘monsterlijk’.
Gretige gasopname
Het monstrueuze hart is vanaf nu afkomstig uit de Multistrada. De Testastretta 11-motor heeft wat minder vermogen meegekregen: hij perst 135 pk uit 1200 cc, respectievelijk 145 pk voor de sportieve S-variant. Negentig procent van dit vermogen is al in het middelste toerenbereik beschikbaar. Het maximale koppel dat de twee cilinders leveren, bedraagt zo’n 125 Nm bij 7250 toeren per minuut. De motor heeft drie rijmodi, die nog makkelijker te bedienen zijn dan voorheen. Ze combineren vermogen en vermogensafgifte, ABS en tractiecontrole, dat Ducati ‘DTC’ noemt. In de Urban-stand is het vermogen begrensd tot 100 pk, hangt de motor iets rustiger aan het gas en staan de ABS en tractiecontrole continu paraat. In Touring-modus beschik je over het volle vermogen maar nog wel met een vrij rustige gasopname en worden ABS en DTC gemiddeld snel actief. In Sport-modus komt de ware aarde van het Monster boven: maximaal vermogen, gretige gasopname en relatief weinig regelwerking door ABS en DTC.
Ideaal voor vrouwen
Als geen andere Ducati leent de Monster zich uitstekend voor vrouwen. Dat komt vooral door de standaard lage zithoogte, die instelbaar is tussen de 785 en 810 millimeter. Op de optielijst staat bovendien een 40 millimeter lager zadel en ook een 20 millimeter hoger zadel.
Dankzij het alleszins acceptabele rijklaar gewicht van 209 kilogram heeft de Monster 1200 een zeer goede handling, waarmee hij perfect geschikt is voor zo’n beetje elke situatie. De tankinhoud is met 4 liter verhoogd tot 17,5 liter. Voor langere toertochten is een heel gamma accessoires ontwikkeld. Dat maakt de Monster een goede keus voor fans van naked bikes die waarde hechten aan comfort en multi-inzetbaarheid.
In de volgende uitgave van ALPENTOURER vind je een uitgebreide test van deze motor. Om alvast in de stemming te komen kan je de video bekijken die we op het prachtige Tenerife hebben geschoten.
Meer informatie