Gaat de Sellaronda dicht?
De Dolomieten dreigen de titel ‘Unesco-Wereldnatuurerfgoed’ kwijt te raken. Daarom staan de lokale autoriteiten in Zuid-Tirol en Trentino onder druk om maatregelen te nemen die de stroom auto’s en motoren indammen. Nog dit jaar moeten de eerste plannen op tafel komen, anders dreigt deze toeristisch zeer belangrijke titel in gevaar te komen.
En dat levert een vreemde paradox op. Want juist nadat de Dolomieten officieel tot ‘Wereldnatuurerfgoed’ werden gekroond, is de toeristenstroom alleen maar toegenomen. Met als logisch gevolg dat het autoverkeer navenant is gestegen. Iedere motorrijder die weleens in de Dolomieten is geweest, weet dat je in het hoogseizoen samen met touringcars en auto’s in de file staat bij de Drei Zinnen, en op de vier legendarische passen van de Sellaronda is het al niet beter gesteld.
Maar de titel ‘Wereldnatuurerfgoed’ eist juist dat het milieu in het gebied extra wordt beschermd. En dat zou een forse vermindering of zelfs de totale afschaffing van het gemotoriseerde verkeer in het gebied moeten betekenen.
Om een gebaar te maken in de richting van de inspecteurs van de Unesco, is voor komende zomer al een gedeeltelijke sluiting uitgedokterd. Die houdt in dat het Sellajoch elke dag een paar uur lang gesloten is voor gemotoriseerd verkeer, bijvoorbeeld van 12 tot 15 uur. Dat zegt tenminste Florian Zerzer, voorzitter van de werkgroep ‘Dolomietenpassen’ in een interview met Südtirol Online. Zerzer: “We starten met het Sellajoch en breiden de maatregelen volgend jaar uit naar andere passen.”
Of dat ook daadwerkelijk gebeurt, is nog lang niet zeker. Maar aangezien de Unesco duidelijke maatregelen eist, zal er hoogstwaarschijnlijk al in de zomer van 2016 iets gebeuren, in tegenstelling tot het nog steeds niet geëindigde getouwtrek rond de invoering van tol op de Stelviopas. De ministerraad in Rome heeft de verkeersremmende maatregelen ‘ter bescherming van milieu en landschap’ in elk geval al goedgekeurd. En daarmee lijkt niets de sluiting van een van de populairste dolomietenpassen nog in de weg te staan.