Italiaanse neoklassieker
Verschillende traditionele merken, vooral uit Italië, zijn al enige tijd in Chinees bezit. Ze werken allemaal op dezelfde eenvoudige en succesvolle manier: het ontwerp en ontwikkeling vinden plaats in Italië en de motoren worden tegen relatief lage kosten gebouwd in de fabrieken van de nieuwe eigenaars in het Verre Oosten.
Moto Morini wil nu in deze succesvolle voetsporen treden. De Enduro X-Cape van vorig jaar vormt hiervoor de basis. Aangedreven door dezelfde 650 cc tweecilinder met 61 of optioneel 48 pk voegt eigenaar Zhongnen er nu twee Seiemmezzo modellen aan toe. De naam – zes en een half – verwijst naar de cilinderinhoud en verwijst naar klassieke Morini-benamingen uit de jaren zeventig. Het meer op asfalt gerichte model heet STR, terwijl de SCR een scrambler is die ook voor licht off-roadgebruik geschikt is.
Beide modellen zijn te krijgen in drie kleuren. De prijzen in Nederland en België waren bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend. Meer informatie vind je in ALPENTOURER 4/2022.