Kawasaki presenteert nieuwe sport-tourer tijdens Intermot
De Kawasaki Z1000SX is onmiskenbaar de grondlegger van het Sport-Touring segment. Met zijn SuperSport prestaties en Touring comfort is de “SX” een sportmachine en reismotor in één. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Z1000SX al meteen vanaf zijn introductie een regelrechte hit was. Op de Intermot in Keulen presenteerde Kawasaki de compleet nieuwe derde generatie van deze alleskunner, met nieuwe looks, nog meer comfort en baanbrekende elektronica.
Het eerste wat in het oog springt aan de Z1000SX is het compleet nieuwe kuipwerk, waarin duidelijk de Ninja SuperSport roots nog meer de overhand krijgen. Net als zijn naakte broer is de Z1000SX nu ook standaard voorzien van LED verlichting voor een maximale lichtopbrengst.
Onderhuids ging Kawasaki veel verder dan alleen Euro 4 aanpassingen, want dankzij de meest moderne Bosch IMU regelunit, bekend uit de Ninja ZX-10R Superbike, kreeg de Z1000SX er een legio aan hoogstaande elektronische snufjes bij, zoals KCMF (Kawasaki Cornering Management Function), een nog betere KTRC (Kawasaki Traction Control) en nog meer zekerheid van het KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System). Uiteraard kan de rijder ook kiezen uit verschillende Power Modes. Het compleet nieuwe display met grote analoge toerenteller, versnellingsindicator en multifunctioneel LCD scherm maken de digitale revolutie compleet.
Sportief reizen op de Z1000SX wordt nog aangenamer, want ook het comfort werd flink aangepakt. Zo werd niet alleen het kuipwerk breder, maar werd ook het windscherm vergroot voor nog meer bescherming. Net als het voorgaande model is het windscherm zeer gemakkelijk in drie standen te verstellen voor een maximale bescherming of een optimale snelheidsbeleving. Ook werden de spiegels 20mm verder naar buiten geplaatst voor een groter zichtveld naar achteren en werden de toch al superieure vering en remmen nog verder geperfectioneerd.
Zowel voor de rijder als de passagier is het zitcomfort nog verder verbeterd door een nieuw, breder zadel en een dikker uitgevoerde duo-zit. Die laatste is tevens extra verhoogd aan de voorzijde, zodat de passagier tijdens het remmen minder gemakkelijk naar voren schuift. Bovendien worden beide zadels vervaardigd uit nieuw materiaal voor nog meer comfort, ook op lange afstanden.
Middenklasse Ninja 650
In de middenklasse brengt Kawasaki de compleet nieuwe Ninja 650, een moderne en sportieve reïncarnatie van de succesvolle ER-6f. De Ninja 650 biedt een unieke combinatie van Supersport looks en dagelijkse bruikbaarheid, waarmee deze machine meteen zijn eigen unieke segment creëert.
Voor een perfecte mix tussen sportiviteit en bruikbaarheid is de Ninja 650 voorzien van een nieuw ontwikkelde watergekoelde parallel twin met een heerlijk koppelrijk karakter en bruikbaar vermogen onder praktisch alle omstandigheden. Daarnaast is deze 69pk sterke krachtbron ook nog eens 6,8% zuiniger geworden dan zijn voorloper en standaard voorzien van een Assist & Slipper koppeling.
Door het gebruik van een lichtgewicht trellis frame en een aluminium achterbrug is de Ninja 650 een overweldigende 19kg lichter geworden. Nieuwe Nissin remmen en ABS zorgen voor een indrukwekkende en perfect doseerbare remkracht, terwijl de horizontaal geplaatste achterschokdemper zorgt een nog betere handling. Het lichte gewicht zorgt niet alleen voor betere prestaties, maar ook voor een grotere toegankelijkheid, evenals de standaard zadelhoogte van slechts 790mm.
Om de rijder optimaal te informeren heeft Kawasaki een compleet nieuw dashboard ontwikkeld. Zo heeft de grote analoge toerenteller een instelbare shift up light, waarbij de naald van de toerenteller rood kleurt als er opgeschakeld dient te worden. Het zeer complete multifunctionele display met onder andere een versnellingsindicator en een buitentemperatuurmeter maakt het geheel af.
De nieuwe 2017 Kawasaki modellen zijn nog tot en met 9 oktober te bewonderen op de Intermot in Keulen. Prijzen en beschikbaarheid worden binnenkort bekend gemaakt.
Kawasaki NL Kawasaki BE