Keyless ride – en weg is je motor!
Net als auto’s worden motoren steeds vaker voorzien van keyless-sleutelsystemen. Vooral de Europese fabrikanten zoals BMW, KTM en Ducati nemen hierin het voortouw. Maar perfect zijn deze systemen niet. Verre van dat zelfs! Misbruik is vooralsnog een koud kunstje.
Het principe is simpel en op een motor ook heel nuttig: in plaats van een sleutel maak je gebruik van een elektronische sleutel, die een radioverbinding met de motor maakt. Daarvoor moet je in de buurt van je motor zijn. Dan wordt automatisch het stuurslot ontgrendeld en de ontsteking ingeschakeld en kan de motor worden gestart.
Tot zover is er niks aan de hand. Maar professionele dieven hebben – net als bij auto’s – een veiligheidslek ontdekt. Met een simpel in elkaar te zetten versterker, waarvan de onderdelen in elke elektronicawinkel te koop zijn, kan het signaal van de elektronische sleutel worden onderschept en opgeslagen.
Dat kan gewoon voor je eigen huisdeur plaatsvinden. De sleutelzender ligt op de keukentafel en de motor staat keurig uit het zicht geparkeerd. Maar de versterker overbrugt die afstand zonder problemen. Ook op een parkeerplaats of op het terras waar je met een kop koffie van je pauze geniet, laat je sleutelzender zich ongemerkt aflezen. Als de motor eenmaal loopt, gaat dat niet meer, want dan hoeft de sleutelzender geen signaal meer te versturen. Ook de startblokkering en alarminstallatie kunnen zo worden gedeactiveerd zonder dat je er erg in hebt.
De Duitse verkeersbond ADAC, de tegenhanger van onze ANWB, heeft de BMW R 1200 RS, Ducati Multistrada 1200 D-air en de KTM Super Duke R getest. Bij alledrie de modellen kwamen de testers tot dezelfde trieste conclusie: met behulp van een zelfgebouwde versterker konden de luxemotoren bliksemsnel worden gejat. De ADAC roept fabrikanten daarom op om de boordelektronica net zo te beveiligen als dat in de IT-wereld allang gebruikelijk is. Bezitters van zo’n kwetsbare motor zouden via een terugroepactie snel van een software-update moeten worden voorzien.
Tot dat moment is het verstandig om alles in het werk te stellen om zulke diefstal te voorkomen. Bewaar de sleutelzender daarom nooit in de buurt van een venster of deur. En stal de motor in een afgesloten garage en beveilig hem op z’n minst met een schijfremslot. Zo’n slot is ook onderweg een noodzaak om elektrodieven het werken lastig te maken…