Downsizing bij KTM: hier is de 1050 Adventure

2015-KTM-1050-Adventure-EICMA-03

Na de wapenwedloop van de laatste tijd, die vooral in het adventure-segment telkens krachtigere motoren opleverde waar niemand op stond te wachten, komt nota bene een van de gangmakers van de PK-strijd op de beurs EICMA in Milaan met een motor waar je in het echte leven daadwerkelijk iets aan hebt. Pronkte de KTM 1290 Super Adventure op de Intermot in Keulen nog met 160 waanzinnige paarden, zijn nieuwe 1050-broer is een stuk bescheidener uitgevallen. Hij duikt in het marktsegment dat al eerder door de Suzuki V-Strom 1000 en de Kawasaki Versys 1000 is bezet. Het zijn fascinerende alleskunners die niet het uiterste van hun berijder vragen, betaalbaar en evenwichtig zijn zonder saai over te komen, en erin slagen om het bikers in elke omstandigheid naar de zin te maken. Echte allrounders dus.

2015-KTM-1050-Adventure-EICMA-16

Met hun hoogwaardige uitrusting konden deze nieuwelingen weleens de winnaars van het motorseizoen 2015 worden. Waar namelijk vraag naar is, zijn geen ondervoede nobelbikes die een godsvermogen kosten, maar degelijke en veelzijdige motoren, die tot in de puntjes uitgedacht zijn en hun berijder desgewenst tot aan het einde van de wereld – en terug – kunnen brengen.

Met een vermogen van 95 PK toont de nieuwe KTM zich uitgesproken bescheiden. Dit getal komt niet uit de lucht vallen, want van een 48 pk-motor – die geschikt is voor het A2-rijbewijs – mag het vermogen niet meer dan de helft zijn geknepen. Met een koppel van 107 Nm bij 5750 toeren per minuut is altijd voldoende stuwkracht beschikbaar. De door sommige collega-motorjournalisten zo bejubelde 212 kilogram zijn natuurlijk volstrekt niet realistisch, want volgetankt weegt de Oostenrijker ruim 20 kilogram meer, zij het dat een rijklaargewicht van zo’n 230 kilogram evengoed niets is om je voor te hoeven schamen. De brandstoftank bevat een forse 23 liter.

2015-KTM-1050-Adventure-EICMA-04

Tot de hoogwaardige uitrusting behoren vering en demping van WP Suspension, remmen van Brembo, uitschakelbaar ABS, tractiecontrole en een flink assortiment aan accessoires voor toerbikers. Kijk, dat hebben ze in Mattighofen goed begrepen. Met een vanafprijs van 14.689 euro (NL) respectievelijk 12.993 euro (B) is de KTM 1050 Adventure ook nog eens redelijk geprijsd. Op het redactionele wensenlijstje van 2015 staat de Oostenrijker dan ook helemaal bovenaan.

Meer Info

Vergelijkbare artikelen

Back to top button

Ontdek meer van ALPENTOURER.NL

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder