BMW S 1000 XR: is dat nu echt nodig?
De geruchtenmolen draait op volle toeren sinds in het voorjaar de eerste kiekjes van een sportieve adventure-bike uit de blauw-witte stal opdoken. Ondertussen speculeert men er lustig op los dat het wel eens om een S 1000 XR zou kunnen gaan. De motor lijkt te zijn gebaseerd op de S 1000 R. Een XR zou het gamma van BMW compleet maken én direct concurreren met motoren als de Ducati Multistrada, Kawasaki 1000 Versys en Aprilia Caponord. De vraag is echter of dat wel nodig is.
Op de snapshots zijn alle onderdelen van de motor goed te herkennen. De kuip lijkt een schaamteloze kopie van een Honda Crossrunner met duidelijke Multistrada-elementen. De symmetrische koplampen, die we ook al zagen op de eerste paparazzifoto’s van de toen nog in de startblokken staande R 1200 RS, wijken af van het vaste designconcept van BMW.
De dikke uitlaatpijp is vervangen door een kleiner exemplaar, dat wat meer bodemvrijheid genereert. De motor staat hoog op z’n wielen maar lijkt wel te zijn gericht op sportief (asfalt)gebruik. Het achterframe is extra verstevigd, zodat je ook makkelijk iemand achterop kan nemen. Een kleine optelsom leert ons dat deze aanpassingen een extra gewicht van zo’n 10 kilogram zullen opleveren, waarmee de XR vermoedelijk zal uitkomen op zo’n 217 à 220 kilogram. Bescherming voor de radiator is op de foto’s niet te zien, dus het lijkt ons onwaarschijnlijk dat BMW ook op offroadgebruik mikt. De 17 inch straatbanden verraden dat eigenlijk al natuurlijk.
Qua vermogen verwachten we dat het vierventiel-blok zal afklokken op ongeveer 160 pk. Hier geldt dus dezelfde vraag als bij de verwachte 178 pk van de KTM 1290 Adventure: is dat nu echt nodig?
Wij vinden van niet. Juist het adventure-segment heeft zo’n vermogensexplosie helemaal niet nodig. De mensheid is veel meer gebaat bij betaalbare motoren met een gering gewicht die je gewoon heerlijk elke dag kan gebruiken. Op zich is er wel een tendens in die richting te zien, maar een motor als de S 1000 XR met al z’n dure technische snufjes werkt contraproductief. Veiligheidssystemen als ASC en DTC zijn als het ware symptoombestrijding in motoren met veel te veel vermogen. Als je de motor gewoon minder krachtig maakt, heb je die systemen helemaal niet nodig om veilig de weg op te kunnen.
We kunnen enkel hopen dat de motorenfabrikanten op (korte) termijn inzien dat het adventure-segment totaal niet gebaat is bij zoveel power. En dat men zich bezint over waar het nu werkelijk om gaat binnen dit segment.