Royal Enfield Himalayan: kleine avonturier
Wij maakten onze lezers als een van de eerste motortijdschriften attent op een bijzondere nieuwe motor. De Royal Enfield Himalayan is een klein, licht en betaalbaar adventure-model. Na zijn succesvolle start op de Aziatische markt was hij in 2016 op de EICMA 2016 voor het eerst in Europa te zien.
Hij is nieuw ontworpen en wordt aangedreven door de eveneens nieuwe LS 410-motor. Met zijn uitstekende offroad-kwaliteiten moet hij geen enkele moeite hebben met het allerruwste terrein. Naar verwachting is hij vanaf het voorjaar van 2017 verkrijgbaar in de kleuren ‘Granite’ (antraciet metallic) en ‘Snow’ (wit). De vanafprijzen waren medio november 2016 nog niet bekend. De kleine bergbeklimmer is in eerste instantie bedoeld voor puristen en beginners, maar wij denken dat hij ook bezitters van een dikke enduro hongerig zal maken.
Niet bang voor ruw terrein
De Himalayan is voorzien van een dubbel wiegframe, wat hem zowel stabiel als wendbaar moet maken. De robuuste achterwielophanging met monoshock garandeert lange veerwegen en dus een aangenaam rijcomfort, onafhankelijk van de toestand van de weg (of het pad). Met 220 mm bodemvrijheid maakt de Himalayan zich niet druk om kuilen of bulten. De velgen in de maten 90/90×21 voor en 120/90×17 achter zorgen voor een goede beheersbaarheid op een rotsachtige ondergrond. Toch zijn de Indiase ingenieurs erin geslaagd om de zithoogte te beperken tot een comfortabele 800 millimeter. De Himalayan is daardoor ook geschikt voor kleinere berijders en berijdsters.
Het rijklaargewicht bedraagt 182 kilogram en de aandrijving wordt verzorgd door de langeslag LS 410-motor, die de eerste telg van een compleet nieuwe motorenfamilie met een bovenliggende nokkenas is. Het blokje perst uit een cilinderinhoud van 411 cc een relatief hoog koppel van 32 Nm en een vermogen van 24,5 PK, en dat bij lage toerentallen. Daardoor kun je de kleine Indiër schakellui berijden, moeiteloos een hellinkje laten pakken en soepel door het stadsverkeer bewegen.
De Himalayan is van nature geschikt voor langere reizen. Een 15-litertank zorgt voor voldoende reikwijdte en de ingebouwde bevestigingspunten maken het mogelijk om harde koffers, tassen en canisters te monteren. Een simpel dashboard houdt de berijder op de hoogte over snelheid, richting, omgevingstemperatuur, rijtijd, serviceintervallen en afgelegde routes.
De Royal Enfield Himalayan staat op dual-purpose banden die op elke soort ondergrond voor voldoende tractie en grip moeten zorgen. De remschijven, met een diameter van 300 mm voor en 240 mm achter, maken samen met het tweekanaals ABS het afremmen soepel en nauwkeurig.
We hopen dat de aftermarketspecialisten met aanvullende bagageoplossingen en andere toebehoren komen. Daar zal volgens ons beslist vraag naar zijn, en we zien de eerste test van de Royal Enfield Himalayan met spanning tegemoet. Dat komt ook door de – Engelstalige – website van het merk, die de honger naar deze Indiase nieuwkomer aanwakkert.