Exclusief: SW-Motech introduceert de eerste carbon beschermbeugel

sw-motech-CX-Crashbar-4

Het was een van de highlights van de afgelopen EICMA-beurs in Milaan: de presentatie van de allereerste beschermbeugel uit carbon ter wereld, die door SW-Motech in nauwe samenwerking met een vooraanstaande specialist op dit gebied, de CDT Group, is ontwikkeld voor in eerste instantie drie BMW-modellen met een LC-boxermotor. De oersterke constructie uit composietvezel ziet er niet alleen fantastisch uit, maar is ook nog eens maar liefst 50 procent lichter dan een vergelijkbare beugel die uit metaal is vervaardigd.

Met zijn elegante vormen en hoogwaardige finish past de motorbeugel perfect bij de LC-modellen BMW R 1200 GS, R 1200 R en de nieuwe R 1200 RS. Ook de montage is een fluitje van een cent. CNC-gefreesde en geanodiseerde montagedelen uit aluminium worden op de reeds aanwezige bevestigingspunten van de motor gemonteerd. Een fraaie oplossing is dat de beugels gewoon kunnen blijven zitten als er onderhoud aan de cilinderkop moet plaatsvinden.

Het kost maar liefst 28 arbeidsuren en talrijke aparte bewerkingen om één beschermbeugel te maken. En daarmee komen we meteen bij het enige nadeel van dit topproduct: de adviesprijs van 1800 euro per paar. Daarvoor weet je echter wel zeker dat je motor is verfraaid met een zeer exclusief accessoire. De beugel heeft in de eerste praktijktesten – zij het onvrijwillig – zijn bijzondere eigenschappen bewezen.

Tijdens de foto-opnamen voor een grote shop van motorproducten landde een BMW GS maar liefst viermaal op zijn hoogwaardige beugels. Het resultaat mag zich laten zien: de motor had geen krasje en de functionaliteit van de beugel bleef bewaard. Alleen had het oppervlak van het carbonaccessoire een paar krasjes opgelopen. Daarmee had de geavanceerde beugels zijn eerste beproeving glansrijk doorstaan!

Vergelijkbare artikelen

Back to top button

Ontdek meer van ALPENTOURER.NL

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder