Verkoop motoren zit weer in de lift
Na jaren van misère zit de verkoop van motoren weer in de lift, zowel in Nederland als in België. In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar zijn er dit jaar in dezelfde periode maar liefst 12,4 procent meer nieuwe motoren verkocht, melden de Nederlandse organisaties Bovag, RAI Vereniging en databureau RDC.
De bestverkochte motor in Nederland blijft de BMW GS 1200-serie, die al sinds jaar en dag dé verkooptopper in de Lage Landen is. Hij wordt gevolgd door de Yamaha MT-09 en de Kawasaki Versys.
Een toekomstige kanshebber voor de top-5 is de adventurebike Honda CRF1000L Africa Twin, waarvan er in het eerste kwartaal al 102 werden verkocht. Als merk verkoopt Yamaha de meeste motoren, gevolgd door BMW. Het is voor het eerst in jaren dat de Japanners uit Shizuoka de toppositie van de mannen uit München hebben afgepikt.
De drie brancheorganisaties zeggen dat de verkoopstijging te danken is aan de aantrekkende economie en het toegenomen vertrouwen van de consument, die zijn spaarcentjes voor het eerst sinds jaren weer durft uit te geven. Bovendien zoeken veel forenzen een alternatief voor hun auto, zodat ze niet dagelijks in de file hoeven te staan.
Sinds het begin van de crisis in 2008 werden er in 2013 het minste aantal motoren verkocht: nét 9000. Voor 2008 werden er jaarlijks tussen de 15.000 en 20.000 nieuwe motoren verkocht.
Ook de Belgische motards weten in 2016 weer de weg naar de dealer te vinden. Volgens de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie zijn er in het eerste kwartaal 10,5 procent meer nieuwe motoren verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In België is Honda marktleider, gevolgd door BMW en Yamaha.