Voorwoord 2-2025 – nieuwe motoren

Cheffe denkt dat motorfabrikanten schijnbaar niets origineels meer kunnen verzinnen.

Hoofdredacteur & uitgever Stephan Fennel op toertochten in Oostenrijk
Hoofdredacteur & uitgever Stephan Fennel

Tegen vele verwachtingen in is de brede waaier aan onderwerpen die we in ALPENTOURER behandelen, met de focus op Europa, de afgelopen jaren steeds succes­voller gebleken. Helaas is er ook minder boeiends te melden. Ons streven om minstens één keer per jaar een overzicht van de nieuwe motoren aan je te presenteren, wordt steeds moeilijker. Afgezien van hun neiging om nieuwe motoren steeds groter, zwaarder en duurder te maken, kunnen motorfabrikanten schijnbaar niets origineels meer verzinnen.

Tenminste niet bij ons in het westen. Wat BMW momenteel doet met de R 1300 GS, lijkt op minachting van zijn klanten. Hoeveel terugroepacties zijn er inmiddels al geweest voor de zogenaamd beste motorfiets ter wereld?

Ook hebben de zogenaamde traditiemerken nauwelijks nog fantasie. Als je echte innovatie wil zien, moet je al sinds lange tijd in Azië zijn. Niet in Japan zoals je zou verwachten, maar in China, in India en waar dan ook in de toekomst. Merken die we in ons land nauwelijks kennen of over het hoofd zien, zijn daar echte technology drivers. Tot het moment dat ze (meestal op de EICMA) een konijn uit hun hoge hoed toveren en Europa en Japan sprakeloos van verbazing achterlaten.

Vergelijkbare artikelen

Nieuwe motoren beschermen niet tegen faillissement

ALPENTOURER 2-2025 nieuwe motorenEen ontwikkeling die onder autofabrikanten al gaande is, lijkt nu ook de toekomst te zijn voor motorfietsen. Kijk maar naar de constante stroom slecht nieuws, zoals het faillissement van Energica, bouwer van elektrische nieuwe motoren en baken van technologische hoop (je mag je afvragen waar hun patenten naartoe gaan als ze worden verkocht). Of het verpletterende faillissement van KTM. Wat er overigens niet voor zorgt dat de Oostenrijkers zich nu achter de oren krabben. Ex-CEO Stefan Pierer kwam gewoon met de ondoordachte en arrogante uitspraak: “Ga zo door!”

In tegenstelling tot zijn werknemers, die zich zorgen maken over hun baan, kan Pierer er wel om lachen. Per slot van rekening heeft hij de afge­lopen jaren miljoenendividenden goedgekeurd, zelfs tijdens de coronapandemie. En hoewel hij uit de bedrijfsleiding is gezet, blijft hij voor KTM werken als een – zonder twijfel uitstekend betaalde – consultant. Maar wie wil er eigenlijk geadviseerd worden door iemand die als eerste verantwoordelijk is voor de ondergang van het bedrijf?

Er is dus iets danig rot in motorland. Maar daardoor laten wij ons humeur niet bederven. In plaats daarvan kijken we vol verwachting uit naar nieuwe motoren en het nieuwe seizoen. In 2025 zal de zon weer schijnen, zal het asfalt gripvast zijn en de gravelpaden stoffig. Ook in Bella Italia, het land dat in deze editie in het zonnetje staat!


ALPENTOURER abonneren? Dat kan hier wel!


Vergelijkbare artikelen

Laat een reactie achter

Back to top button