EICMA-Trend: kleine reisenduro’s

490_honda-crf-250-rally-modelljahr-2017-jpg-5444302

Beginnende motorrijders moesten jarenlang op een houtje bijten, want veel fabrikanten kwamen vooral met nieuwe en dure premium-modellen. Gelukkig begint motorrijden bij de jonge generatie weer sexy te worden, en daarom presenteren de grote motorbouwers voor 2017 kleine en vaak gunstig geprijsde reisenduro’s.

BMW G 310 GS

BMW, dat met de GS de über-toerbuffel bouwt, loopt ook in dit nieuwe segment voorop. Het was wel te verwachten dat de Aziatische BMW G 310 R niet het enige model zou blijven dat van de kleine eencilinder is voorzien. Op de beurs EICMA 2016 in Milaan krijgt hij gezelschap van de G 310 GS. Net als zijn R-broertje is de G 310 GS ontworpen voor de wereldmarkt. Hij kan overweg met brandstof van verschillende kwaliteiten en voldoet aan alle uitstootnormen en lokale eisen.

Vergelijkbare artikelen

De kleine GS biedt zowel op asfalt als ernaast onbezorgd motorplezier. Een vermogen van 34 PK en een maximaal koppel van 28 Nm moet in combinatie met een laag leeggewicht van 169,5 kg garant staan voor dynamische rijeigenschappen.

Suzuki V-Strom 250

Suzuki bouwt voort op de geliefde V-Strom-serie en presenteert een instapmodel met een cilinderinhoud van 248 cc. Dat is geen V-twin maar een veel lichtere paralleltwin met een vermogen van 25 PK en een maximaal koppel van 23 Nm. Dankzij de 17 liter grote brandstoftank hoef je pas na ruim 500 kilometer een tankstation op te zoeken.

De ingenieurs hebben veel aandacht besteed aan het comfort. De Soes heeft een in de windtunnel ontwikkeld windscherm, een relatief rijk uitgerust lcd-instrumentenpaneel en de mogelijkheid om zijkoffers te monteren, die netjes strak tegen het frame zijn geplaatst. Op de accessoirelijst staat zelfs een aluminium topcase die 8,6 kilogram aan spulletjes kan bevatten. ‘Toebehoren’ is sowieso het toverwoord in deze klasse. Bijna alle merken hebben voldoende bagagemogelijkheden op de optielijst staan. En ook de aftermarketspecialisten schijnen met het nodige te komen. Top!

Kawasaki Versys-X 300

Ook Kawasaki maakt gebruik van de naamsbekendheid van een van zijn populairste modellen, en rondt de Versys-serie naar beneden af. De paralleltwin van de Kawasaki Versys-X 300 kennen we al uit de Z 300 en de Ninja 300, maar produceert in het kleine toerbuffeltje meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen. Dubbele gaskleppen en fijnverstuivende injectoren zorgen voor een optimale brandstofefficiency. De kleine Kawa is verder voorzien van een indicatie voor de resterende reikwijdte en een eco-led: als die brandt, is de actieradius 400 kilometer tussen twee tankstops.

Het reiscomfort wordt vergroot door de ergonomische zitpositie en het hoge windscherm, en het brede stuur zorgt dat je hem goed in de hand houdt. De cockpit is rijk uitgerust en een servomechaniek zorgt voor een licht te bedienen koppeling.

Ook ‘Team Green’ zet vol in op reismogelijkheden: De Kawasaki Versys-X 300 Urban is standaard voorzien van tankpad, handprotectoren, middenbok en een 30 liter grote topcase. De Kawasaki Versys-X 300 Adventure heeft een middenbok, carterbescherming en twee 17 liter grote koffers.

Honda CRF 250 Rally

Nog een stukje avontuurlijker is de Honda CRF 250 Rally. Die is geschikt voor een reis om de wereld maar ook voor alledaags gebruik, zij het wat minder dan zijn tamme broertje CRF 250 L. De 250 cc grote eencilinder produceert 25 PK en een maximaal koppel van 23 Nm.

De rijk uitgeruste adventurebike is niet te kloppen als we kijken naar bodemvrijheid, veerwegen en ook de zithoogte, die maar liefst 895 millimeter bedraagt. De voorvork kan tot 250 millimeter en de achtervering tot maar liefst 265 millimeter inveren. De meeste berijders zullen dus eenmaal in het zadel weer vaste grond onder de voeten voelen.

Er komen vast nog meer fabrikanten met vergelijkbare modellen, en ook in het  segment tot een halve liter cilinderinhoud is het een en ander gaande. De roep naar vrijheid en avontuur klinkt opnieuw, en een nieuwe generatie motorrijders heeft zin om op reis te gaan. En daar zijn we blij mee!

Vergelijkbare artikelen

Back to top button

Ontdek meer van ALPENTOURER.NL

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder